Erik Bojničan Rôzne

Pohľad do histórie nášho mesta: Takýto bol osud železničného mostu v Hlohovci

Cesta cez železničný most v Hlohovci je pre mnohých bežná záležitosť. Nechajte sa však aspoň na chvíľu vtiahnuť do histórie tejto zaujímavej stavby.

Ilustračný obrázok k článku Pohľad do histórie nášho mesta: Takýto bol osud železničného mostu v Hlohovci
Foto: Erik Bojničan / Zdroj: Dnes24.sk

Mnohí Hlohovčania denne cestujú vlakom za prácou či do školy a na svojej ceste môžu pozorovať zaujímavý pohľad, ktorý sa ponúka z okien vlaku pri ceste cez železničný most ponad Váh. Ten počas uplynulých dní museli cestujúci vymeniť za náhradnú dopravu z dôvodu rekonštrukčných prác. Aké zaujímavosti ukrýva táto zaujímavá stavba v našom meste?

Podľa zápisov v mestskej kronike prvý železničný most v meste Hlohovec bol postavený v roku 1897 a už v nasledujúcom roku prišiel do nášho mesta prvý vlak z trate Hlohovec-Leopoldov. Pôvodné plány, ako stojí v kronike, boli na úzkokoľajnú trať, no stoličný snem tento návrh zamietol a bol vypracovaný nový projekt na trať riadnej šírky

Prečítajte si: Dobové fotky spred desiatok rokov: Ako kedysi vyzerala žatva neďaleko Hlohovca

Behom obdobia na konci 2. svetovej vojny sa mala skončiť aj história prvého železničného mosta „Od Nitry sa valili prúdy ustupujúcich nemeckých vojakov, transporty odvážajúce nemeckých zranených vojakov. Ešte aj pri tomto ústupe Nemci ničili všetko, čo sa dalo, vyhadzovali mosty do povetria, ničili prechody a snažili sa zabrániť postupu vojakov Červenej armády,“ popísal kronikár. Pri ústupe prišli na rad aj mosty v našom meste.

Občania Hlohovca, ako ďalej stojí v kronike, boli ostreľovaní paľbou mínometov a guľometov a Nemci opúšťali Hlohovec a prestupovali na pravý breh rieky Váh, kde sa ešte zakopávali a pripravovali obranné línie, aby sa ešte pokúsili zadržať postupujúcu Červenú armádu. Podľa kronikára podmínovali železničný aj cestný most a takto bolo prerušené spojenie medzi ľavým a pravým brehom Váhu.

Prečítajte si: Romantický zvyk dorazil aj do Hlohovca: Na moste pribúdajú zámky lásky

Nakoľko železničné spojenie medzi Hlohovcom a Leopoldovom bolo prevádzané prestupovaním, prikročilo sa ku stavbe provizórneho mosta cez Váh. Tento most podľa zápisu v kronike stavali dobrovoľnícke brigády, železniční zamestnanci a vojaci. Provizórny železničný most bol podľa dokumentu slávnostne daný do prevádzky dňa 2.augusta 1945.

Provizórny most slúžil niekoľko rokov. Nový železničný most, slúžiaci do dnešných dní, bol podľa zápisov v kroniky postavený v pomerne krátkom čase a 17. februára 1948 bol odovzdaný do prevádzky.

Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info z Hlohovca a okolia.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM