BTW Kultúra Správy

Učili sme sa od riaditeľa marketingu Olympijských hier v Sydney, ROZHOVOR

"A chceme počuť aj vás," odkazuje Hlohovčanom Juraj Surma, manažér projektu Európske hlavné mesto kultúry Hlohovec 2026.

Ilustračný obrázok k článku Učili sme sa od riaditeľa marketingu Olympijských hier v Sydney, ROZHOVOR
Zdroj: Juraj Surma

Pokračujeme v úprimnom rozhovore s projektovým riaditeľom projektu EHMK Hlohovec 2026 Jurajom Surmom. Rozprávali sme sa o momentálnom stave kultúry v meste, o prebiehajúcej práci na projekte, o jeho prínosoch pre mesto a o tom, ako môže každý Hlohovčan prispieť k úspechu vlastným dielom.

Kultúra v Hlohovci je na tom momentálne ako?

Korona zasiahla prakticky všetko. Zastavila Mestské kultúrne centrum (MKC) a kultúru ako celok. Tak ako všade. Niečo sme sa snažili dostať na virtuál, ale stále to nie je ako na živo. Teraz je to ako keby zastavené. Verím, že sa to zmení po uvoľnení opatrení.

A odhliadnuc od korony?

V roku 2019 sme mohli vidieť, že MKC robí kultúru poctivo. Robí veci pre hádam každú záujmovú skupinu v Hlohovci. To však neznamená, že vidno tie malé komunitné veci v oblasti kultúry. Oni tu sú, vieme to aj z projektových prihlášok, ktoré dostávame. Avšak vidí ich len zúčastnená malá komunita. Projekt EHMK môže byť veľmi veľkým stimulom, aby tieto malé veci bolo skutočne vidieť.

O aké aktivity ide?

Napríklad grafitti, video art, spev, literatúra, história, alebo tvorba youtuberov. Z prieskumov nám ďalej vychádza, že je tu dosť silný komunitný život. Kresťanské komunity sa veľmi rady stretávajú, potom komunity dôchodcov. Alebo neverili by ste, koľko je tu chovateľov psov, ktorí sa zaujímajú o chov rôznych plemien. Plus športovci. Keď sa po uvoľnení opatrení sprístupnilo workoutové ihrisko, bum!, okamžite tam boli všetci, ktorí sú súčasťou tej komunity. Komunity tu existujú a ony tvoria kultúru mesta. Nemusí ísť vyslovene o umenie v bežnom ponímaní.

Toto umenie však asi trpí neexistenciou domu kultúry, nie?

Nemáme dom kultúry, tak to je. Mali sme. Postavený bol v 80-tych rokoch, ale zatvorili ho pre zlý technický stav. Ale máme empírové divadlo, máme Axa klub, kino, máme zámok. Tých priestorov je v zásade dosť, aj keď nie sú veľké. Keď chceme zorganizovať veľkú akciu, využijeme športovú halu. A práve projekt EHMK je príležitosťou k tomu, aby sa dom kultúry obnovil.

Takže potenciál tu skutočne je. Prečo potom toľko skepsy okolo?

Kým to ľudia neuvidia prerobené, nové a funkčné, tak neuveria. Podobne to bolo aj k Košiciach. A nakoniec Košice 2013 bolo jedno z najrevolučnejších EHMK v histórii tejto iniciatívy.

Ako máte rozbehnutú spoluprácu s ľuďmi, ktorí sa podielali na úspešných projektoch EHMK?

Myslím, že na Zoru Jaurovú, Michala Hladkého a ďalších ľudí z EHMK Košice 2013, sa obraciame nielen my, ale aj všetky ostatné kandidujúce mestá. My sme sa rozprávali s absolútne všetkými, ktorých sme mohli získať. A dostali sme sa na naozaj veľké mená. Bavili sme sa sa zo šéfom tímu EHMK Liverpool. Ten robil napríklad marketingového riaditeľa Olympíjskych hier v Sydney. Jednali sme s holandským mestom Leeuwarden, tak aj s Vallettou na Malte, s EHMK 2015 Plzňou s partnermi vo Fínsku v Oulu, Tampere a Savonlinna. Spolu sme napočítali 13 minulých, súčasných a budúcich miest EHMK. A učili sme sa od nich aj ako to nerobiť. Práve toto nám dáva akoby výhodu oproti ostatnými kandidátom. Či to je naozaj tak, ukáže kvalita samotnej prihlášky.

Čo môže Hlohovec získať účasťou, ak by aj nepostúpil ďalej?

Už teraz sme dostali od obyvateľov Hlohovca a okresu veľké množstvo nápadov, ktoré tu doteraz neboli. Už v tejto chvíli máme množstvo plánov, ktoré vieme uskutočniť. Napĺňame snahu byť participatívnym mestom, neustále vravíme ľuďom: „Hovorte s nami.“ Toto je jedna z tých podôb. Z toho dokážeme spraviť nádhernú mapu, čo, kde a akým spôsobom môžeme v rámci kultúry spraviť. Je to vlastne správa pre poslancov a mesto o záujmoch, ktoré tu sú. Keď ich uvidia, tak sa môžu zamýšľať, ako ich urobiť. Možno nie až v takej rýchlosti ako pri EHMK, ale určite by mali zadefinované oblasti záujmov obyvateľov mesta. Veríme, že pri pochopení tohoto bude aj motivácia obyvateľov podieľať sa na projekte oveľa väčšia. Ale vždy sú aj takí, ktorí tomu neveria a nepôjdu do toho. Tak to bolo aj v Košiciach, kde sa sami presvedčili neskôr. Postupom času záujem narástol efektom snehovej gule. Verím, že keď prejdeme cez prvé kolo, tak sa to zmení.

Čo by Hlohovec získal v ďalšej fáze súťaže?

Predovšetkým sú to mnohé zahraničné kontakty, ktoré s nami budú spolupracovať na rôznych projektoch, ktoré vychádzajú zo získaných občianskych nápadov a zámerov. Mesto sa zrazu otvorí. Niečomu inému, niečomu novému. Keď pominie korona, bude prebiehať medzi ľuďmi diskusia, napr. o tom, ako urobiť stacionár inak, alebo dom kultúry inak. A ľudia z iných štátov sa budú inšpirovať u nás, pretože inde okrem nás a Čiech inštitúcie kultúrnych domov neexistujú. To čo nám určite zostane, je know-how. A to by sme mohli využiť o 12 rokov pri ďalšej možnosti získať titul EHMK.

Súťaží o titul iba mesto, ale sa to týka širšieho regiónu?

Bavíme sa o mestskom regióne Hlohovec. Do veľkej miery sa zhoduje s okresom Hlohovec. To znamená, že dôležité sú pre nás aj nápady a návrhy ľudí z okolitých obcí. Vo všetkých oslovujeme starostov aj ich kultúrne komunity.

Čo by ste chceli Hlohovčanom a obyvateľom regiónu v súvislosti z EHMK odkázať?

Momentálne to, čo zbierame, sú projektové nápady a zámery. Každý z vás môže podať svoje námety, svoje sny, ktoré chcete zrealizovať. A nemusíte sa obmedzovať v počte. Ak máte nápad, o ktorom veríte, že by pomohol kultúre mesta ako takej, ale brzdí vás pocit, že ho sami neviete zrealizovať, nenechajte sa odradiť. Aj to je nápad a idea! Nemusíte ten nápad zrealizovať vy, kľudne to môže urobiť niekto iný. Všetko nájdete na stránke www.hlohovec2026.sk

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM