Možnosť vrátenia vianočného darčeka závisí od obchodníka
Vrátiť jednu z dvoch rovnakých žehličiek či autodráh, ktoré si obdarovaní nájdu pod vianočným stromčekom, nemusí byť po Vianociach také jednoduché.
V prípade kamenných obchodov totiž takáto možnosť závisí len od
dobrej vôle predávajúcich. V zákone povinnosť prijať nepoužitý výrobok
späť nie je. Ak sa darček kupoval cez internet, bez udania dôvodu ho možno
vrátiť do siedmich dní. Potom to už opäť záleží len na dohode
s predajcom.
„Keď chce mať niekto istotu, najlepšie je, aby sa vopred dohodol
s predávajúcim, že by tovar po Vianociach prípadne vrátil alebo vymenil.
Ale aj tak je to len na dobrej vôli obchodníka,“ priblížila predsedníčka
Fóra spotrebiteľov Marta Černá. Väčšia šanca pritom podľa nej je, že
bude obchodník ochotný tovar vymeniť za iný, než ako by vrátil peniaze
späť.
„Sú však tovary, ktoré sa nevymieňajú. Napríklad CD alebo DVD nosiče
či knihy,“ opísala Černá. V tomto prípade totiž hrozí, že si ich
kupujúci už skopíroval alebo prečítal. Ďalej sú to výrobky, ktoré
obchodníci neberú späť z hygienických dôvodov, ako napríklad spodnú
bielizeň.
Ľudia by pritom podľa Černej nemali zabúdať na to, že ak chcú darček
vrátiť alebo vymeniť, mal by byť v originálnom balení a so všetkými
visačkami.
„Pri nákupe darčekov cez internet je najjednoduchšia možnosť vrátenie
výrobku do siedmich dní. Na to má právo každý zákazník,“ vysvetlil
Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický
obchod. Táto možnosť sa však nevzťahuje na tovary, ktoré boli napríklad
určené na mieru konkrétnemu človeku. Teda obchodník ich objednal pre
zákazníka v špeciálnej farbe či prevedení. Ak chcú ľudia vrátiť
výrobky po uplynutí lehoty siedmich dní, záleží to už len na dohode
s internetovým obchodom.
Zdroj:TASR