Ilustračný obrázok k článku Hrozí zatvorenie trnavskej automobilky? Vedenie zastrašuje zamestnancov!
Zdroj: TASR/Lukáš Grinaj

Hrozí zatvorenie trnavskej automobilky? Vedenie zastrašuje zamestnancov!

Vedenie spoločnosti PSA Groupe v Trnave rozpráva o nevyhnutnosti získať do výroby nový model a o posilnení svojej konkurencieschopnosti. Odbory v tom vidia citové vydieranie.

Peter Bestvina Správy
Peter Bestvina Správy

Hrozí zatvorenie trnavskej automobilky? Vedenie zastrašuje zamestnancov!

Vedenie spoločnosti PSA Groupe v Trnave rozpráva o nevyhnutnosti získať do výroby nový model a o posilnení svojej konkurencieschopnosti. Odbory v tom vidia citové vydieranie.

Ilustračný obrázok k článku Hrozí zatvorenie trnavskej automobilky? Vedenie zastrašuje zamestnancov!
Zdroj: TASR/Lukáš Grinaj

Automobilka vlani vyrobila rekordných 371 152 vozidiel, tento rok má pre koronakrízu výpadok okolo 72-tisíc áut. Preto potrebuje zvýšiť konkurencieschop­nosť s cieľom získať novú investíciu. Informoval o tom na stretnutí s novinármi výrobný riaditeľ závodu Martin Dzama.

Potrebná zmena

V súčasnosti sa fabrika sústredí na transformačný projekt Budúcnosť je v našich rukách. „Jeho základnými piliermi sú klientská kvalita, obratnosť a ekonomická výkonnosť,“ konštatoval Dzama.

Konkurencia vo vnútri skupiny je podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Stéphana Bonhommeaua vysoká, Trnava má hendikep v podobe stabilných výrobných nákladov. „Znamená to, že sa nám ich v porovnaní s inými závodmi nedarí znižovať, ovplyvňujú to na Slovensku vysoké ceny energií a tiež ceny práce,“ uviedol výrobný riaditeľ.

Je dôvod k obavám?

Životný cyklus jedného modelu automobilu je, ako uviedol Dzama, šesť rokov. „Ak nebudeme mať nový produkt, vznikajú obavy o osud fabriky,“ Riaditeľove vyjadrenie upresnil pre Dnes24 šéf odborov PSA Groupe Milan Minárech. „V podstate tým hovoria, že hrozí zatvorenie fabriky,“ povedal.

Minárech má na situáciu opačný názor. Tvrdí že ide len o taktické vyhrážanie sa súčasného vedenia podniku. „Ide len o stratégiu, ktorú už dobre poznáme. Chcú u verejnosti a zamestnancov zvýšiť strach, aby tí boli ochotní odchádzať na dohodu a fabrika nemusela prepúšťať vo veľkom,“ vysvetlil.

Zápas o platy

Ako Minárech ďalej informoval, v stredu 15. júla začali kolektívne vyjednávanie, ktoré odhalilo viac. „Manažment chce šetriť a to hlavne na platoch zamestnancov. Chcú zamraziť výšku platov na štyri roky a ostatné mzdové podmienky oklieštiť tak, aby ich mohlo získať čo najmenej zamestnancov. Bude to ešte náročné vyjednávanie,“ povedal.

Každé jedno vyjednávanie je o vyhrážaní sa. Vyjadrenia o možnom zatvorení automobilky sú čistým klamstvom. Ja verím, že Trnava tu bude ešte dlho.

„V posledný augustový týždeň by mali vyjednávania pokračovať naplno. Chceme zvýšiť mzdy a zlepšiť pracovné podmienky. Samozrejme na to máme dôvod. PSA Groupe Slovakia malo za minulý rok veľmi silné zisky,“ dodal šéf odborov.

Podľa výrobného riaditeľa závod v súčasnosti neplánuje žiadne hromadné prepúšťanie, sústreďuje sa na zvyšovanie konkurencieschop­nosti, aby mohol uspieť v súťaži o novú investíciu. Hlavnými kritériami sú cena a efektivita práce, režijné náklady, digitalizácia a inovácie.

Preložené do jazyka odborov – aby zamestnanci robili viac a za menšie platy.

Zdroj: TASR/Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín