RADÍME: Nedostatok jódu ohrozuje zdravie, pozor si musia dávať aj tehotné ženy

Málo jódu vplýva na chod organizmu u detí aj dospelých. Úrad verejného zdravotníctva varuje, že škodiť môže aj jeho nadbytok.

Lucia Šútorová
Ilustračný obrázok k článku RADÍME: Nedostatok jódu ohrozuje zdravie, pozor si musia dávať aj tehotné ženy
Zdroj: TASR

Nedostatok jódu môže mať negatívny vplyv na mentálny aj fyzický stav človeka. Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR však varuje, že škodiť môže aj jeho nadbytok.

Nedostatok jódu

„Najviac náchylné k nedostatku jódu v diéte sú tehotné a dojčiace ženy, vegetariáni, osoby s alergiou alebo intoleranciou na mlieko, ryby alebo na neslanej diéte,“ vysvetľuje vedúca odboru hygieny detí a mládeže ÚVZ SR Jana Hamade.

Pre tehotné a dojčiace ženy je jód dôležitý preto, že významne vplýva na vývoj mozgu a pohybového aparátu u detí. „Jeho nedostatok počas tehotenstva môže negatívne ovplyvniť plod,“ varuje ÚVZ SR na svojej stránke.

Čo môže spôsobiť?

Okrem toho môže nedostatok jódu spôsobiť poruchy učenia u detí, únavu, poruchy sústredenia, spomalené reflexy a znižovanie IQ. Hrozia aj depresie a vnútorný nepokoj. Málo jódu vplýva aj na oslabovanie imunitného systému, vznik niektorých rakovinových ochorení a nádorov, anémiu či bronchitídu. U žien môže spôsobiť poruchy menštruačného cyklu, u mužov poruchy plodnosti či priberanie na váhe.

Veľké množstvo jódu

„Aj nadbytok jódu má svoj nepriaznivý vplyv na zdravie – dlhodobý prívod zvýšených dávok jódu má za následok zväčšenie objemu a dysfunkciu štítnej žľazy,“ vysvetľuje Hamade. Na Slovensku sa nadbytok jódu zistil napríklad u detí vo veku tri až 12 rokov. ÚVZ SR preto radí, aby si ľudia dali pozor na zvýšenú konzumáciu výživových doplnkov, ktoré môžu obsahovať veľké množstvo jódu.

Zdroj jódu v potrave

Hlavným prirodzeným zdrojom jódu sú morské ryby, riasy, ale napríklad aj fenikel, kravské mlieko, vajcia a hrozienka. „Dojčatá by mali prijať približne 110 – 130 mikrogramov (mcg) denne, deti do osem rokov 90 mcg, do 13 rokov už 120 mcg, dospievajúci a dospelí ľudia 150 mcg denne, tehotné ženy až 220 mcg a dojčiace matky 290 mcg jódu denne,“ odporúča úrad.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR

Odporúčame